Idén och designen bakom Östersundspulsen
Östersundspulsen är namnet på den varumärkesplattform som har tagits fram för att beskriva platsvarumärket, Östersund.
Grand North fick uppdraget att först utforma en kommunikationsstrategi där vi formulerade budskapsinnehåll mot respektive målgrupp, tonalitet i text och bildspråk samt sammanställa plattformens kommunikationsmål. Därefter utvecklade vi idé och design för varumärkesplattformens visuella uttryck. Det var i det arbetet Östersundspulsen skapades. Ett grafiskt element som symboliserar det unika med vår plats i Sverige – en kombination av fjäll och stad – fjälltoppar tillsammans med hustak.
Det är också den genomgående röda tråden i profilen, det levande livet och pulsen från hjärtat.
För att lättare göra Östersundspulsen tillgänglig utvecklade Grand North en informationssajt, ostersundspulsen.se. Syftet med sajten är att inspirera, ge tips och praktiska verktyg i form av logos, texter, bilder, filmer och grafisk material. Allt samlat i en verktygslåda, fritt att användas av de aktörer som vill marknadsföra Östersund mot omvärlden.
Kund: Östersunds kommun och Destination Östersund.