Digital vinterkampanj på danska​

Grand North fick uppdraget att genomföra en vinterkampanj för Jämtland Härjedalen Turism mot den danska marknaden. Syftet var att skapa kännedom och inspirera danska barnfamiljer att besöka skidorter som Åre, Vemdalen, Funäsfjällen, Lofsdalen, Trillevallen, Storlien, Bydalsfjällen och Östersund för att uppleva äventyr i form av fin skidåkning och andra vinteraktiviteter. Kampanjen pågick från oktober till december 2024 i Facebook, Instagram och Youtube.

Research och mångfald

Inför arbetet gjordes en grundlig research om målgruppen, dess önskemål, intressen och resvanor. Utmaningen från förra årets kampanj var att stå ut bland andra vinterdestinationer med liknande erbjudande. En framgångsfaktor blev att visa mångfald genom en ärlig och autentisk bild av destinationerna. Det gjordes genom att formulera budskap och välja ut bilder som beskrev av brett och mer genuint utbud utöver skidåkning, exempelvis mat-, kultur- och samiska upplevelser.

Marketing funnel och retargeting

Kampanjen omfattade en kombination av videos, bildspel och budskap där varje destination lyftes fram med sina unika höjdpunkter. Totalt innehöll kampanjen 44 olika enheter som exponerades brett till en början och därefter selektivt med bland annat look alike-grupper, för att öka relevansen enligt marketing funnel-principens första delar (skapa uppmärksamhet och kännedom, inspiration för övervägande och argument för konvertering/klicka in på hemsidan).

Bra spridning och konvertering

Utfallet blev totalt ca 2 miljoner exponeringar, en räckvidd på 600 000 personer och 16 000 länkklick. En lyckad kampanj med stor synlighet och god spridning även hos andra målgrupper än de primära barnfamiljerna. Vi såg stort engagemang i gruppen 65+ som skulle kunna vara mor- och farföräldrar som planerar att umgås med barn och barnbarn på ett vinteräventyr.

Vinterkampanjen ingår i projektet ”Välkommen åter 2023–2025” där JHT ska stärka regionens små och mellanstora turismföretagares tillväxt och konkurrenskraft på en internationell marknad.

Redovisning utfall SEM-kampanj / konvertering

Det här hjälpte vi Jämtland Härjedalen Turism med:

  • Strategiarbete
  • Marknadsrådgivning
  • Varumärkesutveckling
  • Grafisk profil/visuell identitet
  • Kampanjer
  • Innehållsproduktion
  • Film/foto
  • Motion Graphics/3D

Vad kan vi göra för dig?

Kontakta Helena Bredberg helena.bredberg@grandnorth.se 070-351 92 00
Grand North
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.