NABL™ – Hållbara insikter för hållbara affärer
Ditt företag träffas kanske inte direkt av CSRD eller andra lagkrav. Men om du levererar produkter eller tjänster till ett företag som gör det, behöver du troligen kunna redogöra för ditt hållbarhetsarbete och dina leveranskedjor.
För varje dag som går skärps kraven på de stora bolagen – och de skärper kraven på sina leverantörer. Därför räcker det inte att bara leverera. Ditt hållbarhetsarbete påverkar deras affär och du riskerar att förlora din affär om du som leverantör inte kan svara upp mot deras krav.
Hållbarhet som konkurrensfördel
NABL™-metoden är mer än en checklista för CSRD och EU-direktiv. Den är ett sätt att göra hållbarhet till en självklar del av din affär – och ökar möjligheten att dina kunder väljer just dig. Tillsammans med revisionsbyrån Atrakta hjälper vi dig inte bara att motsvara de lagstadgade kraven på hållbarhetsrapportering. Vi hjälper dig att stärka din konkurrenskraft och ditt varumärke så att du får tillgång till affärer där hållbarhet spelar en avgörande betydelse.
Gör vår hållbarhetsscreening här
https://grandnorth.se/nabl-quiz-start/
NABL™är en helhetslösning utvecklad för små och medelstora företag. Den gör hållbarhetsarbetet begripligt, lönsamt och integrerat i din affär med rådgivning, affärsutveckling och kommunikationsstöd i ett. Flexibelt, effektivt och helt anpassat utifrån dina behov och förutsättningar.
Du väljer tempot. Efter vår inledande workshop väljer du själv om du vill genomföra hela processen eller fokuserar på valda delar. Med egna resurser eller med stöd från oss. Vi anpassar oss efter era mål, resurser och ambitioner.
En metod. Tre delar. Full effekt.
Hållbarhetsrådgivning
Identifiera de strategier och aktiviteter som krävs för att göra verklig skillnad i den hållbara omställningen.Hållbar affärsutveckling
Skapa möjligheter för omställning av befintlig affär och identifiera nya hållbara affärsmöjligheter och affärsmodeller.Kommunikationsstöd
Engagerande kommunikation som skapar förtroende, berättar vad du gör och stärker ditt varumärke.
Vad är NABL™-metoden?
En process i sex enkla steg som börjar med en hållbarhetsworkshop och avslutas med rekommendationen vad ditt företag kan vidta för konkreta åtgärder. Arbetet anpassas helt efter ditt företags förutsättningar och behov. Du väljer själv hur du går vidare med det fortsatta arbetet, tillsammans med oss, på egen hand eller med annan konsult.
För vem finns NABL™?
Små och medelstora företag oavsett bransch eller omfattning av befintligt hållbarhetsarbete.
Vad menar ni med affären först?
Det handlar om att göra sig valbar, vi kvalitetssäkrar att ni är attraktiva och valbara i er leveranskedja. Att ni uppfyller lagkrav och drar nytta av detta i kommunikationen utåt. Det är så vi skapar affärsnytta.
Vad tillför NABL min verksamhet?
I och med att de lagstadgade kraven på hållbarhetsredovisningar skärps för större företag påverkas många mindre företag i vårt län indirekt. Som leverantörer kan även små och medelstora företag behöva redovisa sina leveranskedjor för att vara fortsatt valbara. Allt större krav ställs på hållbarhetsarbete, redovisning och transparent kommunikation, från såväl konsumenter som i upphandlingar. Att kunna kommunicera sitt hållbarhetsarbete blir en konkurrensfördel för både affär och varumärke.
Vi har kompetensen att stötta företag i hållbarhetsarbetet, revision och kommunikation i enlighet med CSRD, CSRS, Green Claims Directive, ICCs code of conduct och andra regelverk.
Tar ni hand om allt hållbarhetsarbete?
Vi fungerar som rådgivare och löpande stöd i ditt företags egna hållbarhetsarbete, kommunikation och affärsutveckling. Vi kan bistå med projektledning för att underlätta hållbarhetsarbetet och i samverkan med etablerade partners erbjuda exempelvis klimatberäkningar och andra specialistkompetenser.
Kommer offentlig sektor backa från hållbarhetskraven?
Nej, Sveriges miljömål baseras på Agenda 2030 och det krävs gemensamma insatser för en omställning. Därför blir det allt vanligare med hållbarhetskrav i offentliga upphandlingar.
Jag har redan en kommunikationsbyrå och revisionsbyrå – varför ska jag anlita er?
Till skillnad från traditionella revisionsbyråer och kommunikationsbyråer har vi lagt stor kraft på att fördjupa oss i gällande och kommande regelverk, hållbar affärsutveckling och hållbarhetskommunikation.
Vi erbjuder en unik kombination av hållbarhets- och kommunikationsrådgivning där fokus ligger på regelefterlevnad, affärsnytta och ökad konkurrenskraft.
Atrakta och GN i samverkan syftar till att identifiera risker, möjligheter och utvecklingspotential via hållbarhetsinvesteringar i din verksamhet. Till din hjälp har du hållbarhetsrådgivare, auktoriserade revisorer, affärsutvecklare och hållbarhetsrådgivare.
Jag är inte rapporteringsskyldig enligt Omnibus 1&2 – varför NABL™?
Det är ett utmärkt tillfälle att skaffa sig konkurrensfördelar, hållbarhetskraven kommer delvis att kvarstå, inte minst från kunder och konsumenter som väljer hållbara alternativ i större utsträckning.
Att göra sig attraktiv mot kunder och potentiella medarbetare och på så vis bli valbar betyder inte att du måste ändra hela din affärsmodell och ställa om ditt företag.
Som världsläget ser ut – varför ska vi fokusera på hållbarhet?
EU’s klimatmål gäller fortfarande och omställning behövs för framtida generationers resursbehov. Det finns stor möjlighet att ta marknadsandelar och en attraktiv, lönsam position när andra företag stannar upp sitt hållbarhetsarbete.
Kontakta Thomas Boström, thomas.bostrom@grandnorth.se eller
Pär-Magnus Kikajon, pmk@grandnorth.se för mer information om NABL™.
Läs mer om vår NABL™-partner Atrakta här »