Tipsa media om nyheter

Tipsa media om du har en nyhet! Syns du så finns du brukar man säga. Har du en nyhet om företaget eller organisationen du arbetar på kan ett nyhetstips passa bra. Just nu översköljs vi av negativa nyheter så har ni något positivt att förmedla är det ju toppen och brukar mottas av redaktionerna. 

Vad kan då vara en nyhet? Här kommer några exempel: 
  • Nyheter inom företaget (nya ägare, ny vd)
  • Ny produkt, ny design eller tjänst
  • Ny kund
  • Ekonominyheter (ny order, kvartalsrapport)
  • Nya satsningar (nya samarbeten, ny marknadsföringskampanj)
  • Nya undersökningar (konsumentbeteende i er bransch)
  • Tänk på mottagaren – journalisten men också på läsaren när du skriver.
  • Bifoga alltid minst en högupplöst bild och kontaktuppgifter till den person som kan uttala sig bäst om nyheten.
  • Fundera var nyheten passar in. Anpassa innehållet utifrån de medier du skickar till. Är den lokal, nationell eller till och med internationell bör den delas upp och skrivas på tre olika sätt.

Vill du ha hjälp med din pressbearbetning? Vi hjälper dig att planera din PR, ta fram och anpassa innehållet samt skicka till relevanta medier. Kontakta Sofia.

← Se alla nyheter